Agrese dětí online roste. Výzkum na českých školách odhaluje i další klíčové trendy v online světě

Tiskoviny , CZ.NIC , JSNS.CZ , Linka bezpečí , Dětské krizové centrum

Agrese dětí online roste. Výzkum na českých školách odhaluje i další klíčové trendy v online světě

Safer Internet Centrum ČR společně s Univerzitou Palackého v Olomouci zveřejňuje první část výsledků rozsáhlého výzkumu zaměřeného na online bezpečnost dětí. Zapojilo se do něj více než 53 tisíc žáků základních a středních škol z celé republiky. Úvodní zjištění ukazují rostoucí výskyt online agrese mezi dětmi – více než polovina mladých lidí má zkušenost se slovním ubližováním na internetu, třetina se setkala se šířením ponižujících fotografií a čtvrtina s vyhrožováním. Ve většině případů jde o útoky vrstevníků, často ze stejné třídy. Výzkum zároveň potvrzuje, že řada škol již prevenci věnuje pozornost a děti také častěji vědí, jak se v rizikových situacích zachovat.

Výzkumníci upozorňují také na nová rizika spojená s nástroji umělé inteligence – více než 7 % žáků uvedlo, že někdo zneužil AI k vytvoření jejich svlečené fotografie, a většina z nich se stala terčem vydírání. Přestože výsledky přinášejí řadu varujících trendů, ukazují také, kde prevence funguje a kde je potřeba ji posílit. Další výstupy výzkumu budou zveřejňovány postupně spolu s odborným komentářem.

Může vás zajímat
  • Americký výzkum: Polovina dětí do 8 let má vlastní zařízení

    Organice Common Sense nedávno publikovala výsledky výzkumu mezi americkými rodiči dětí ve věku 0 – 8 let ohledně jejich vztahu k digitálním technologiím. Přinášíme hlavní zjištění.


    Obavy i naděje: rodiče v digitální době
    Digitální technologie jsou pro rodiče malých dětí zdrojem obav, ale i nadějí. 75–80 % se rodičů obává negativního dopadu obrazovek, zároveň však tři čtvrtiny uznávají jejich vzdělávací a komunikační potenciál. Moderní rodičovství se tak stává balancováním mezi riziky a přínosy digitálního světa.


    Čtení ustupuje obrazovkám
    Tradiční aktivity, jako je společné čtení, postupně ztrácejí prostor. Každodenní čtení s dětmi ve věku 5–8 let kleslo od roku 2017 z 64 % na 52 %. Přitom celkový čas u obrazovek zůstává stabilní, nejmenší děti do 2 let u TV či jiných zařízení tráví hodinu denně. Tablety a mobily se staly běžnou součástí rodinných rutin – každá pátá rodina je využívá i při usínání nebo jídle.


    Děti a technologie
        • Zařízení už v raném věku – ve 2 letech má vlastní tablet 40 % dětí, ve 4 letech více než polovina. Do 8 let má vlastní mobilní telefon téměř čtvrtina dětí. Celkově vlastní nějaký typ digitálního zařízení (nejčastěji tablet, mobil) už 51 % dětí do 8 let.
        • Různá míra rodičovského dohledu – 62 % rodičů občas sleduje s dětmi YouTube, ale na TikToku je to jen 17 %.
        • Umělá inteligence ve škole – třetina rodičů uvádí, že jejich děti už využívají AI při učení.
        • Digitální propast – děti z domácností s nižšími příjmy tráví u obrazovek téměř dvakrát více času než jejich vrstevníci z lépe situovaných rodin (3:48 vs. 1:52 hodiny denně).

    Studii, ve které najdete mnoho dalších informací, naleznete v anglickém jazyce zde.

     

  • Přinášíme webináře pro rodiče

    Sdílíte fotky svých dětí na Facebooku nebo Instagramu? A víte, proč to může být někdy riskantní? Povídáte si s dětmi doma o tom, co na internetu dělají? Nevíte, kde začít? Víte, že až 15 % dětí sdílí intimní fotky a videa?

    Přinášíme pro všechny rodiče, kteří na podobné otázky chtějí znát odpověď, nový seriál webinářů Večerní školy. Díky spolupráci s Centrem bezpečného internetu Slovensko nabízíme i českým rodičům možnost ponořit se s experty do témat jako je například sexting či sharenting (sdílení fotek/videí dětí ze strany rodičů) a získat na webinářích cenné rady a tipy, jak sebe i své děti na internetu lépe chránit.

    Postupně najdete na našich stránkách archiv již proběhlých webinářů, které si můžete znovu přehrát. Zároveň se české Safer Internet Centrum plánuje podílet i na nových dílech, které se spustí znovu v září 2025, a budou probíhat jednou za měsíc. O tématech a termínech nových webinářů budeme informovat na našich sociálních sítí. Neváhejte nás sledovat a připojit se.

    Již nyní si můžete přehrát záznamy z proběhlých webinářů zde.

  • Evropská komise: Podporujte děti v hraní her, místo pasivního sledování obrazovek

    Počítače, mobily, tablety jsou čím dál častějším společníkem i nejmenších dětí. Z výzkumu Joint Research Centra při Evropské komisi se ukázalo, že mnoho dětí si osvojí základní digitální dovednosti ještě předtím, než se naučí číst, a intuitivně ovládají dotykové obrazovky metodou pokus–omyl. Vzhledem k tomu, jak se snižuje věk, kdy se děti poprvé setkávají s obrazovkami, u některých dětí je to již v 1. roce života, je zapotřebí se tématu zdravého a bezpečného užívání technologií věnovat již od útlého věku dítěte. Evropská komise proto v březnu 2025 vydala rozsáhlá vodítka, která se věnují právě tomu, jak tato témata otevírat u dětí ve věku 0-8 let z pohledu rodičů a učitelů.


    Z textu vybíráme základní tipy, které jsou určené především rodičům nejmenších dětí:

    Vytvářejte zdravé digitální návyky: děti se učí napodobováním chování dospělých. Ukazování zodpovědného používání obrazovek, nastavování hranic pro používání zařízení a upřednostňování offline aktivit pomáhá vytvářet zdravé digitální návyky (např. žádné telefony u jídla, žádné obrazovky přes noc v ložnici atd.).


    Společně technologie používejte a mluvte o obsahu: zapojení se do aktivit s dětmi – ať už sledováním, hraním nebo učením se společně – posilujete pozitivní návyky a otevíráte diskusi o mediální gramotnosti, kvalitě obsahu a online rizicích.


    Podporujte aktivní a vzdělávací obsah: namísto pasivní konzumace obsahu mohou rodiče dětem představit interaktivní a vzdělávací digitální aktivity, jako jsou čtecí aplikace, programovací hry nebo kreativní platformy pro vyprávění příběhů.


    Učte online bezpečnost a soukromí: seznamování se základními pravidly bezpečnosti na internetu – jako je nesdílení osobních údajů, rozpoznání bezpečných webových stránek a opatrnost vůči neznámým lidem online – pomáhá budovat digitální povědomí a odpovědnost. Rodiče by měli využívat rodičovské zámky a nastavení soukromí, aby zajistili bezpečné surfování.


    Podporujte digitální kreativitu a řešení problémů: rodiče mohou rozvíjet kreativitu tím, že dětem představí věku odpovídající nástroje pro tvorbu obsahu, jako jsou aplikace na digitální kreslení, platformy pro tvorbu hudby nebo programovací hry pro začátečníky.


    Udržujte otevřenou komunikaci: povzbuzováním dětí, aby kladly otázky, sdílely své online zážitky a mluvily o případných obavách, posilujete důvěru, což rodičům umožňuje řešit rizika dříve, než se z nich stanou problémy.


    Stanovte limity pro čas strávený u obrazovky: preferujte však kvalitu před kvantitou. Nastavení jasných a konzistentních pravidel pro čas strávený u obrazovky může dětem pomoci udržet vyvážený životní styl, který zahrnuje fyzickou aktivitu, kreativní hru a sociální interakce. Používání nástrojů, jako jsou aplikace pro správu času u obrazovky, může pomoci regulovat používání.

     

    Celý dokument naleznete v angličtině zde