Organice Common Sense nedávno publikovala výsledky výzkumu mezi americkými rodiči dětí ve věku 0 – 8 let ohledně jejich vztahu k digitálním technologiím. Přinášíme hlavní zjištění.
Obavy i naděje: rodiče v digitální době
Digitální technologie jsou pro rodiče malých dětí zdrojem obav, ale i nadějí. 75–80 % se rodičů obává negativního dopadu obrazovek, zároveň však tři čtvrtiny uznávají jejich vzdělávací a komunikační potenciál. Moderní rodičovství se tak stává balancováním mezi riziky a přínosy digitálního světa.
Čtení ustupuje obrazovkám
Tradiční aktivity, jako je společné čtení, postupně ztrácejí prostor. Každodenní čtení s dětmi ve věku 5–8 let kleslo od roku 2017 z 64 % na 52 %. Přitom celkový čas u obrazovek zůstává stabilní, nejmenší děti do 2 let u TV či jiných zařízení tráví hodinu denně. Tablety a mobily se staly běžnou součástí rodinných rutin – každá pátá rodina je využívá i při usínání nebo jídle.
Děti a technologie
• Zařízení už v raném věku – ve 2 letech má vlastní tablet 40 % dětí, ve 4 letech více než polovina. Do 8 let má vlastní mobilní telefon téměř čtvrtina dětí. Celkově vlastní nějaký typ digitálního zařízení (nejčastěji tablet, mobil) už 51 % dětí do 8 let.
• Různá míra rodičovského dohledu – 62 % rodičů občas sleduje s dětmi YouTube, ale na TikToku je to jen 17 %.
• Umělá inteligence ve škole – třetina rodičů uvádí, že jejich děti už využívají AI při učení.
• Digitální propast – děti z domácností s nižšími příjmy tráví u obrazovek téměř dvakrát více času než jejich vrstevníci z lépe situovaných rodin (3:48 vs. 1:52 hodiny denně).
Studii, ve které najdete mnoho dalších informací, naleznete v anglickém jazyce zde.
Sdílíte fotky svých dětí na Facebooku nebo Instagramu? A víte, proč to může být někdy riskantní? Povídáte si s dětmi doma o tom, co na internetu dělají? Nevíte, kde začít? Víte, že až 15 % dětí sdílí intimní fotky a videa?
Přinášíme pro všechny rodiče, kteří na podobné otázky chtějí znát odpověď, nový seriál webinářů Večerní školy. Díky spolupráci s Centrem bezpečného internetu Slovensko nabízíme i českým rodičům možnost ponořit se s experty do témat jako je například sexting či sharenting (sdílení fotek/videí dětí ze strany rodičů) a získat na webinářích cenné rady a tipy, jak sebe i své děti na internetu lépe chránit.
Postupně najdete na našich stránkách archiv již proběhlých webinářů, které si můžete znovu přehrát. Zároveň se české Safer Internet Centrum plánuje podílet i na nových dílech, které se spustí znovu v září 2025, a budou probíhat jednou za měsíc. O tématech a termínech nových webinářů budeme informovat na našich sociálních sítí. Neváhejte nás sledovat a připojit se.
Již nyní si můžete přehrát záznamy z proběhlých webinářů zde.
Počítače, mobily, tablety jsou čím dál častějším společníkem i nejmenších dětí. Z výzkumu Joint Research Centra při Evropské komisi se ukázalo, že mnoho dětí si osvojí základní digitální dovednosti ještě předtím, než se naučí číst, a intuitivně ovládají dotykové obrazovky metodou pokus–omyl. Vzhledem k tomu, jak se snižuje věk, kdy se děti poprvé setkávají s obrazovkami, u některých dětí je to již v 1. roce života, je zapotřebí se tématu zdravého a bezpečného užívání technologií věnovat již od útlého věku dítěte. Evropská komise proto v březnu 2025 vydala rozsáhlá vodítka, která se věnují právě tomu, jak tato témata otevírat u dětí ve věku 0-8 let z pohledu rodičů a učitelů.
Z textu vybíráme základní tipy, které jsou určené především rodičům nejmenších dětí:
● Vytvářejte zdravé digitální návyky: děti se učí napodobováním chování dospělých. Ukazování zodpovědného používání obrazovek, nastavování hranic pro používání zařízení a upřednostňování offline aktivit pomáhá vytvářet zdravé digitální návyky (např. žádné telefony u jídla, žádné obrazovky přes noc v ložnici atd.).
● Společně technologie používejte a mluvte o obsahu: zapojení se do aktivit s dětmi – ať už sledováním, hraním nebo učením se společně – posilujete pozitivní návyky a otevíráte diskusi o mediální gramotnosti, kvalitě obsahu a online rizicích.
● Podporujte aktivní a vzdělávací obsah: namísto pasivní konzumace obsahu mohou rodiče dětem představit interaktivní a vzdělávací digitální aktivity, jako jsou čtecí aplikace, programovací hry nebo kreativní platformy pro vyprávění příběhů.
● Učte online bezpečnost a soukromí: seznamování se základními pravidly bezpečnosti na internetu – jako je nesdílení osobních údajů, rozpoznání bezpečných webových stránek a opatrnost vůči neznámým lidem online – pomáhá budovat digitální povědomí a odpovědnost. Rodiče by měli využívat rodičovské zámky a nastavení soukromí, aby zajistili bezpečné surfování.
● Podporujte digitální kreativitu a řešení problémů: rodiče mohou rozvíjet kreativitu tím, že dětem představí věku odpovídající nástroje pro tvorbu obsahu, jako jsou aplikace na digitální kreslení, platformy pro tvorbu hudby nebo programovací hry pro začátečníky.
● Udržujte otevřenou komunikaci: povzbuzováním dětí, aby kladly otázky, sdílely své online zážitky a mluvily o případných obavách, posilujete důvěru, což rodičům umožňuje řešit rizika dříve, než se z nich stanou problémy.
● Stanovte limity pro čas strávený u obrazovky: preferujte však kvalitu před kvantitou. Nastavení jasných a konzistentních pravidel pro čas strávený u obrazovky může dětem pomoci udržet vyvážený životní styl, který zahrnuje fyzickou aktivitu, kreativní hru a sociální interakce. Používání nástrojů, jako jsou aplikace pro správu času u obrazovky, může pomoci regulovat používání.
Celý dokument naleznete v angličtině zde