Americký výzkum: Polovina dětí do 8 let má vlastní zařízení

CZ.NIC

Americký výzkum: Polovina dětí do 8 let má vlastní zařízení

Organice Common Sense nedávno publikovala výsledky výzkumu mezi americkými rodiči dětí ve věku 0 – 8 let ohledně jejich vztahu k digitálním technologiím. Přinášíme hlavní zjištění.


Obavy i naděje: rodiče v digitální době
Digitální technologie jsou pro rodiče malých dětí zdrojem obav, ale i nadějí. 75–80 % se rodičů obává negativního dopadu obrazovek, zároveň však tři čtvrtiny uznávají jejich vzdělávací a komunikační potenciál. Moderní rodičovství se tak stává balancováním mezi riziky a přínosy digitálního světa.


Čtení ustupuje obrazovkám
Tradiční aktivity, jako je společné čtení, postupně ztrácejí prostor. Každodenní čtení s dětmi ve věku 5–8 let kleslo od roku 2017 z 64 % na 52 %. Přitom celkový čas u obrazovek zůstává stabilní, nejmenší děti do 2 let u TV či jiných zařízení tráví hodinu denně. Tablety a mobily se staly běžnou součástí rodinných rutin – každá pátá rodina je využívá i při usínání nebo jídle.


Děti a technologie
    • Zařízení už v raném věku – ve 2 letech má vlastní tablet 40 % dětí, ve 4 letech více než polovina. Do 8 let má vlastní mobilní telefon téměř čtvrtina dětí. Celkově vlastní nějaký typ digitálního zařízení (nejčastěji tablet, mobil) už 51 % dětí do 8 let.
    • Různá míra rodičovského dohledu – 62 % rodičů občas sleduje s dětmi YouTube, ale na TikToku je to jen 17 %.
    • Umělá inteligence ve škole – třetina rodičů uvádí, že jejich děti už využívají AI při učení.
    • Digitální propast – děti z domácností s nižšími příjmy tráví u obrazovek téměř dvakrát více času než jejich vrstevníci z lépe situovaných rodin (3:48 vs. 1:52 hodiny denně).

Studii, ve které najdete mnoho dalších informací, naleznete v anglickém jazyce zde.

 

Může vás zajímat
  • Evropská komise: Podporujte děti v hraní her, místo pasivního sledování obrazovek

    Počítače, mobily, tablety jsou čím dál častějším společníkem i nejmenších dětí. Z výzkumu Joint Research Centra při Evropské komisi se ukázalo, že mnoho dětí si osvojí základní digitální dovednosti ještě předtím, než se naučí číst, a intuitivně ovládají dotykové obrazovky metodou pokus–omyl. Vzhledem k tomu, jak se snižuje věk, kdy se děti poprvé setkávají s obrazovkami, u některých dětí je to již v 1. roce života, je zapotřebí se tématu zdravého a bezpečného užívání technologií věnovat již od útlého věku dítěte. Evropská komise proto v březnu 2025 vydala rozsáhlá vodítka, která se věnují právě tomu, jak tato témata otevírat u dětí ve věku 0-8 let z pohledu rodičů a učitelů.


    Z textu vybíráme základní tipy, které jsou určené především rodičům nejmenších dětí:

    Vytvářejte zdravé digitální návyky: děti se učí napodobováním chování dospělých. Ukazování zodpovědného používání obrazovek, nastavování hranic pro používání zařízení a upřednostňování offline aktivit pomáhá vytvářet zdravé digitální návyky (např. žádné telefony u jídla, žádné obrazovky přes noc v ložnici atd.).


    Společně technologie používejte a mluvte o obsahu: zapojení se do aktivit s dětmi – ať už sledováním, hraním nebo učením se společně – posilujete pozitivní návyky a otevíráte diskusi o mediální gramotnosti, kvalitě obsahu a online rizicích.


    Podporujte aktivní a vzdělávací obsah: namísto pasivní konzumace obsahu mohou rodiče dětem představit interaktivní a vzdělávací digitální aktivity, jako jsou čtecí aplikace, programovací hry nebo kreativní platformy pro vyprávění příběhů.


    Učte online bezpečnost a soukromí: seznamování se základními pravidly bezpečnosti na internetu – jako je nesdílení osobních údajů, rozpoznání bezpečných webových stránek a opatrnost vůči neznámým lidem online – pomáhá budovat digitální povědomí a odpovědnost. Rodiče by měli využívat rodičovské zámky a nastavení soukromí, aby zajistili bezpečné surfování.


    Podporujte digitální kreativitu a řešení problémů: rodiče mohou rozvíjet kreativitu tím, že dětem představí věku odpovídající nástroje pro tvorbu obsahu, jako jsou aplikace na digitální kreslení, platformy pro tvorbu hudby nebo programovací hry pro začátečníky.


    Udržujte otevřenou komunikaci: povzbuzováním dětí, aby kladly otázky, sdílely své online zážitky a mluvily o případných obavách, posilujete důvěru, což rodičům umožňuje řešit rizika dříve, než se z nich stanou problémy.


    Stanovte limity pro čas strávený u obrazovky: preferujte však kvalitu před kvantitou. Nastavení jasných a konzistentních pravidel pro čas strávený u obrazovky může dětem pomoci udržet vyvážený životní styl, který zahrnuje fyzickou aktivitu, kreativní hru a sociální interakce. Používání nástrojů, jako jsou aplikace pro správu času u obrazovky, může pomoci regulovat používání.

     

    Celý dokument naleznete v angličtině zde

     

  • Nová lekce: Stinné stránky AI

    Deepfake hovory, podvodná videa, deepnudes (falešné nahé fotografie), nebo navazování vztahů s AI chatboty a digitálními personami - to není sci-fi, ale realita současného světa. K zorientování se v ní Vám poslouží nová lekce Stinné stránky AI. Vznikla ve spolupráci s organizací Aignos a zaměřuje se na digitální bezpečí a kritické myšlení. Skrze desetiminutové video s výpověďmi odborníků a konkrétními příklady podnítíte diskuzi o hodnotě skutečných mezilidských vztahů, empatii a odvaze svěřit se, když se něco děje. Kromě videa lekce obsahuje i aktivitu do hodin Koho sledujeme, čemu věříme a přehledný informační materiál AI ve špatných rukou přímo pro Vás vyučující.

    Na lekci se můžete podívat zde

  • Než sdílíte fotku svého dítěte, zastavte se na chvíli

    Každý příspěvek na sociálních sítích může ovlivnit budoucnost vašeho dítěte. Kampaň „Nebudujte svému dítěti digitální stopu“ od Policie České republiky a Safer Internet Centrum ČR upozorňuje na rizika spojená s nevědomým sdílením dětských fotografií online.


    Přečtěte si blogpost Lucie Kosové, proč je důležité přemýšlet, než kliknete na „sdílet“

    Leták si můžete stáhnout zde